Zazen Roku 12. B¿lgerne pŒ det store stille ocean
Tim Pallis
I Zen buddhismens religionspsykologi beskrives bevidstheds livet som et gr¾nsel¿st og bundl¿st hav. PŒ overfladen af havet er der smŒ og store b¿lger i konstant uro. I havets dyb er der en zone af evig ro og stilhed. FormŒlet med Zen praksis er nu, at samle sin fysiske og mentale energi i en ŒrvŒgen enhedstilstand, sŒ bevidstheden umiddelbart kan bevidne naturen af sit eget dyb, der under normale omst¾ndigheder er skjult under tanke livets b¿lger.
NŒr bevidsthedens hav er blikstille, uden de mindste krusninger pŒ overfladen, siger man i Zen teksterne, at mŒnen afspejler sig klart i det blanke havblik. Hvis vandet derimod er i uro, og b¿lgerne derfor forstyrrer den reflekterende overflade, bliver spejlbilledet forvr¾nget, sŒ man til sidst kun kan se det glitrende lys. F¿rst nŒr havet l¾gger sig, kan man igen se spejlbilledet af virkeligheden i hele sin uforstyrrede klarhed.
NŒr man sidder helt ubev¾gelig stille i zazen, d¾mper man nogle af de b¿lger, som opstŒr af ens fysiske bev¾gelser. Man skaber da ikke l¾ngere den distraherende str¿m af fysiske sansefornemmelser, som rejser de mange b¿lger i sindet. NŒr man dern¾st ¿ver sig i at kontrollere sit Œndedr¾t ved at fastholde opm¾rksomheden pŒ Œndedr¾ttet, is¾r den langtrukne udŒnding, beroliges bevidstheds livets overflade endnu mere, til det n¾rmer sig sin spejllignende natur. SŒ l¾nge den klare bevidsthed brydes af fantasier, dagdr¿mme, r¾sonnerende tankevirksomhed og alle mulige former for mentale tilstande og aktiviteter, er der langt igen.
Til daglig bruger man meget tid og energi pŒ at vurdere og kommentere alt, hvad der tilf¾ldigt fanger ens opm¾rksomhed. Det g¾lder bŒde de indre mentale tilstande og ydre oplevelser. De fleste mennesker er ikke s¾rligt bevidste om disse mentale processer, fordi de er sŒ almindelige og hele tiden skifter til nye emner, som man bliver optaget af. NŒr man begynder at dyrke zazen, er det derfor overraskende at opdage, i hvor h¿j grad ens bevidsthed bliver invaderet af tanke livets og sanseoplevelsernes indtryk.
Det er ikke sŒ let at se, at det meste af, hvad der foregŒr i ens hoved, bare er en endel¿s kommen og gŒen af forskellige f¿lelsesbetonede fornemmelser og forestillinger. Det er desv¾rre alt for normalt, at lade sig f¿re langt ud i fantasiens land. Vi lever alt for meget i tankernes verden.
NŒr man t¾nker pŒ noget man kan lide eller ¿nsker sig, har man en tilb¿jelighed til at till¾gge det en vigtig betydning og en s¾rlig sandhedsv¾rdi, blot fordi man kan t¾nke det. Helt automatisk begynder sindet at efterstr¾be ¿nskerne, indtil der fremkommer et beg¾r efter dem.
NŒr man t¾nker pŒ noget, som man ikke kan lide og ikke ¿nsker, er der modsat en tilb¿jelighed til, at man afviser det, kritiserer det eller hader det, og had kan udtrykkes som vrede. Dagliglivets aktiviteter er ofte et resultat af en sŒdan forf¿lgelse eller forkastelse af tanker og oplevelser, og derfor lever vi en ikke ubetydelig del af vort psykologiske liv i beg¾r, vrede og forblindelse. Det kaldes i buddhismen for "de tre gifte."
NŒr man i zazen vŒgner op og opdager, at man er blevet f¿rt v¾k fra sin meditationspraksis, oplever man samtidig, at de tanker, som opstod i bevidstheden, pludselig forsvinder. Det er denne oplevelse af tankerne og f¿lelsernes flygtige karakter, som l¾rer Žn ikke at h¾nge sig for meget i alle de f¿lelsesbetonede fornemmelser og forestillinger, som ustandselig manifesterer sig i bevidstheden.
Det er dog ikke et formŒl i sig selv at stoppe enhver tankevirksomhed i zazen. Det er snarere sŒdan, at mens man fors¿ger at praktisere zazen, bliver man ubevidst lokket v¾k fra denne praksis. Det er netop opdagelsen af dette forhold og den umiddelbare tilbagevenden til praksis igen, som er betydningsfuld for Zen tr¾ningen.
En af de modstridende sider af Zen tr¾ningen er, at man i virkeligheden meget n¿digt vil undv¾re alle de underholdende krusninger og b¿lger pŒ bevidstheds havets overflade, men samtidig f¿ler et behov for en grundliggende sindsro og klarhed, sŒ man kan se tilv¾relsen uden de forvr¾ngninger og forstyrrelser, som bevidstheds livets b¿lgeskvulp afstedkommer.
Det er meningen, at de tre aspekter af zazen: Siddestillingen, bug Œndedr¾ttet og den mentale koncentration skal ind¿ves og tr¾nes pŒ samme tid. Legemet, Œndedr¾ttet og bevidstheden er uadskillelige fra hinanden. Jo bedre ens siddestilling er, des mere naturligt vil ens Œndedr¾t blive, og des roligere vil bevidstheds livet ogsŒ v¾re.
Jo klarere bevidstheden er, og jo finere koncentrationen er, des lettere vil det v¾re at str¾kke ryggen pŒ den rigtige mŒde og udholde de fysiske smerter, som lang tids siddestilling kan medf¿re. Det g¾lder om at l¾re at sidde bl¿dt med en Œben og ukritisk opm¾rksomhed. Det er imidlertid vigtigt at v¾re klar over, at det ikke g¾lder om at opnŒ noget, men at lytte til sin egentlige natur, sŒ ens stille udelelige v¾sen kan vise sig.
Enhvers sidders praksis udvikler sig forskelligt, og de tre aspekter af ens zazen modnes pŒ forskellige tidspunkter. Det tager sin tid, sŒ der er ingen grund til at fortvivle over, at man ikke kan fŒ hold pŒ alle de mange sider af praksis lige med det samme.